Het lijkt vijf voor twaalf voor onze nationale luchtvaartmaatschappij KLM zo blijkt uit een reportage van actualiteitenprogramma EenVandaag. Volgens ingewijden moet KLM snel een andere koers inzetten anders haalt het haar 100-jarige bestaan over 5 jaar niet. Gaat KLM dezelfde kant op als het Belgische Sabena en Swissair uit Zwitserland?
De belangrijkste conclusie van het onderzoek van EenVandaag is dat de personeelskosten en andere ‘overhead’ kosten van KLM veel te hoog zijn ten opzichte van de concurrentie. Vliegend personeel is tot tientallen procenten duurder dan personeel bij maatschappijen als Lufthansa en British Airways. De kosten voor een purser liggen 50 procent hoger dan die van andere, vergelijkbare airlines. Voor piloten liggen de kosten 15 procent hoger. Het grote verschil zit niet alleen in loonkosten, maar ook in een groter aantal verlofdagen.
De personeelslasten hangen als een molensteen om de nek van de ooit zo trotse blauwe zwaan. Het personeel kost de luchtvaartmaatschappij 2,8 miljard euro per jaar. Concurrenten zijn veel minder kwijt aan personeelskosten. Dat het personeel bij KLM zo duur is, komt vooral door de goudomrande arbeidsvoorwaarden. Zo heeft grondpersoneel recht op tot 100% meer ploegentoeslagen dan personeel bij concurrenten. Ook laakt KLM het aantal leidinggevende lagen. Er zijn afdelingen waar op elke twee of drie personeelsleden een manager is.
Eigen vermogen verdampt en nu negatief
Wat ook niet meehelpt is dat er al enorme schulden zijn gemaakt om het hoofd boven water te houden. De schuld van Air France-KLM bedraagt op dit moment 4,5 miljard euro. Het eigen vermogen is verdampte totaal en daalde van plus 6 miljard in 2011 naar een schuld van 600 miljoen euro op dit moment. Dat is ongeëvenaard in de luchtvaartsector. Daardoor is Air France-KLM nu overgeleverd aan de genade van de banken.
Hoewel KLM plannen heeft de komende vijf jaar 700 miljoen te bezuinigen, vragen vakbonden zich in EenVandaag af of het genoeg is, en of het überhaupt gehaald wordt. Zij roepen de KLM-top op om sneller en harder in te grijpen. Volgens een anonieme oud-KLM-directeur is de schuldenlast van KLM een groot probleem.
Lees hier het uitgebreide en opzienbare dossier over KLM: tomvanteinde.atavist.com/eenvandaag-klm
Disclaimer: De bovenstaande tekst is met zorg samengesteld. Toch kunnen wij niet uitsluiten dat er fouten in staan of dat er inmiddels wijzigingen hebben plaatsgevonden (kijk daarom ook naar de datum van het artikel). Er kunnen aan de tekst/premies dan ook geen rechten worden ontleend, die vooral een globaal informerende functie heeft. Wij verzoeken je bij twijfel/vragen altijd eerst contact met ons op te nemen. Daarnaast wijzen wij jou er op dat de algemene voorwaarden en de productvoorwaarden van de verzekeraar bepalend zijn voor vergoedingen en eventuele uitsluitingen. Wij vragen je dan ook om voor dat je een verzekering afsluit eerst de verzekeringsvoorwaarden te lezen. Lees na het afsluiten van de verzekering ook altijd de polis goed door, zodat je kan zien waar je exact voor verzekerd bent en hoe hoog de verzekerde bedragen zijn.