Dagelijks worden er miljoenen passagiers vervoerd per vliegtuig. Het is een hele logistieke organisatie om dit in goede banen te leiden. Natuurlijk kan het voorkomen dat er iets mis gaat, bijvoorbeeld een vertraging van je vlucht.
Uiteraard zit je niet op een vertraging te wachten tijdens je vakantie. In veel gevallen staat hier een compensatie tegenover wat veel mensen niet weten. Dat komt omdat luchtvaartmaatschappijen zich meestal beroepen op overmacht om onder een vergoeding uit te komen. Omdat er veel onduidelijkheid is over de regels zullen wij hier uitleggen wanneer je recht hebt op een vergoeding.
Basisvoorwaarden verkrijgen van vergoeding
De regels zijn alleen van toepassing als je vertrekt met een lijndienst- of chartervlucht (inclusief campingvluchten en vluchten bij pakketreizen) vanuit een luchthaven binnen de Europese Unie of indien je vertrekt vanuit een luchthaven buiten de Europese Unie naar een luchthaven binnen de Europese Unie. De luchtvaartmaatschappij moet zijn hoofdvestiging binnen de EU hebben.
Je moet natuurlijk ook in het bezit zijn van een geldig ticket, een bevestigde boeking voor de vlucht en je moet op tijd zijn ingecheckt of in het geval van overboeking/annulering tijdig aanwezig zijn geweest om in te checken. Mocht dit allemaal niet het geval zijn, dan heb je sowieso geen recht op een vergoeding.
Overboeking: recht op financiële vergoeding
Vliegtuigmaatschappijen verkopen vaak meer stoelen dan er beschikbaar zijn. Bij overboeking zijn er twee mogelijkheden. Je kunt vrijwillig afstand doen van je plek, maar het kan ook (onvrijwillig) door de luchtvaartmaatschappij besloten worden.
Bij overboeking zal de maatschappij aan de passagiers vragen wie er afstand zou willen doen van zijn/haar plek tegen een compensatie. Je bent als passagier niet verplicht om deze vergoeding te accepteren. Wanneer je vrijwillig meewerkt, zal je naast de afgesproken compensatie (geld of een vluchtvoucher) ook recht hebben om overgeboekt te worden naar een andere vlucht of het geld van je ticket terug te krijgen.
De tweede mogelijkheid is dat je door plaatsgebrek geweigerd wordt op de vlucht. Je hebt dan recht op een financiële vergoeding en de luchtvaartmaatschappij moet een alternatief vervoer aanbieden of je ticket terug betalen. Je hebt dan ook recht op verzorging: maaltijden, drinken, eventueel een hotelkamer (in dat geval inclusief transfer van en naar de luchthaven) en er is recht op een telefoongesprek, faxbericht, telexbericht en/of e-mail. Vaak wordt er een redelijke vaste vergoeding in contanten betaald ter compensatie van lokale kosten.
Annulering: recht op financiële vergoeding
Als een geplande vlucht niet vertrekt dan is er sprake van annulering. Evenals een overboeking heb je recht op verzorging en moet de maatschappij je ticket terug betalen of en alternatieve vervoerswijze aanbieden.
Ook heb je recht op een financiële vergoeding als er buitengewone omstandigheden zijn zoals weersomstandigheden, stakingen, uitbrekende oorlogen etc. Dit recht geldt niet als je van te voren op de hoogte bent gebracht van een dergelijke situatie en er een alternatief vervoer is aangeboden.
Het is niet duidelijk hoe lang de periode tussen verwittiging en oorspronkelijk vertrek moeten zijn. Daar zijn geen duidelijk regels of afspraken voor. Er zijn eveneens geen afspraken over het soort alternatief vervoer dat moet worden aangeboden. Je zit er namelijk niet op te wachten om ineens met de boot naar Amerika te gaan in plaats van het vliegtuig.
Financiële compensatie kan oplopen tot € 600,-
De vaste vergoedingen per passagier zijn als volgt:
- Vluchten van minder dan 1.500 kilometer en een afwijking van de geplande aankomsttijd van minder dan 2 uur: € 125,-
- Vluchten van minder dan 1.500 kilometer en een afwijking van de geplande aankomsttijd van meer dan 2 uur: € 250,-
- Vluchten van meer dan 1.500 kilometer binnen de E.U. en alle overige vluchten van 1.500 tot 3.500 kilometer met een afwijking van de geplande aankomsttijd van minder dan 3 uur: € 200,-
- Vluchten van meer dan 1.500 kilometer binnen de E.U. en alle overige vluchten van 1.500 tot 3.500 kilometer met een afwijking van de geplande aankomsttijd van meer dan 3 uur: € 400,-
- Vluchten van meer dan 3.500 kilometer met een afwijking van de geplande aankomsttijd van minder dan 4 uur: € 300,-
- Vluchten van meer dan 3.500 kilometer met een afwijking van de geplande aankomsttijd van meer dan 4 uur: € 600,-
Financiële vergoeding dient binnen zeven dagen te worden betaald
Binnen zeven dagen moet de financiële vergoeding worden betaald. Dat kan contant of door middel van een overschrijving zijn. Wanneer je ermee instemt mag het ook door middel van reiswaardebonnen betaald worden.
Geen recht op financiële compensatie bij vertraging
Als de te verwachten aankomsttijd minimaal twee uur later is dan gepland spreken we van een langdurige vertraging. Wanneer de tijden op de ticket zijn veranderd en dit is vroegtijdig aangegeven, dan is er geen sprake van vertraging. De reisorganisatie en de vervoerder hebben namelijk het recht deze tijden te wijzigen.
Bij een overboeking of annulering kun je een financiële vergoeding verwachten, maar bij vertraging is dat niet het geval. Veel mensen denken echter wel dat zij er recht op hebben, maar dat is alleen zo wanneer je kunt aantonen dat de vertraging schade heeft opgelopen.
Bij langdurige vertraging heb je recht op verzorging
Wanneer er wel sprake is van een langdurige vertraging heb je net als bij een overboeking recht op verzorging. Dus maaltijden, drankjes, hotelovernachting (inclusief vervoer van en naar het vliegveld) en communicatie. De exacte inhoud van deze verzorging hangt af van de duur van de vertraging, de aanwezige voorzieningen en de situatie ter plaatse.
Er is recht op verzorging bij de volgende door de luchtvaartmaatschappij verwachte vertragingen:
- minimaal 2 uur bij vluchten van minder dan 1.500 kilometer;
- minimaal 3 uur bij vluchten van meer dan 1.500 kilometer binnen de E.U. en alle overige vluchten van 1.500 tot 3.500 kilometer;
- minimaal 4 uur bij vluchten van meer dan 3.500 kilometer.
Als het bij een vertraging van meer dan vijf uur geen zin meer heeft om te vertrekken, moet de luchtvaartmaatschappij aanbieden het ticket terug te betalen met eventueel een gratis terugvlucht naar het oorspronkelijke vertrekpunt. Dit komt veelal voor bij korte trips en zakenreizen.
Dien een klacht in bij de luchtvaartmaatschappij
Indien je geen compensatie krijgt van de luchtvaartmaatschappij, maar daar wel recht denkt op te hebben die je een klacht in bij de betreffende luchtvaartmaatschappij. Bij voorkeur doe je dit schriftelijk en overhandig je deze klacht direct aan een bemanningslid of aan het grondpersoneel. De meeste luchtvaartmaatschappijen hebben standaard klachtenformulieren welke je in kunt vullen. Als je een pakketreis hebt geboekt dien je zo snel mogelijk (bij voorkeur na aankomst) een klacht in bij de reisorganisatie. Je dient dan wel rekening te houden met de voorwaarden van de reisorganisatie.
EU-claim kan helpen bij claimen financiële vergoeding
Mocht je toch nog problemen ondervinden, dan is er nog de mogelijkheid om je via internet aan te melden bij de stichting EU-claim of een soortgelijke organisatie. Zij beschikken over uitgebreide historische vluchtgegevens, waardoor zij uitspraak kunnen doen over jouw claim en eventueel bewijsmateriaal kunnen leveren. Wanneer het EU-claim lukt een financiële vergoeding te ontvangen rekenen zij 27% van dat bedrag voor henzelf. Mocht het niet lukken, dan hoef je niets te betalen. Bij vertragingen wordt het lastiger om EU-claim in te zetten, omdat je daar vaak geen financiële vergoeding voor krijgt. Pas wanneer je vlucht meer dan vijf uur vertraging heeft, kan EU-claim iets voor je betekenen.
Alarmcentrale reisverzekeraar helpt 24-uur per dag
Wanneer je een reisverzekering hebt afgesloten kun je contact opnemen met de Alarmcentrale van je reisverzekeraar. Hier krijg je een uitgebreid advies over welke stappen je kunt ondernemen om alsnog een vergoeding te ontvangen. Dit kan een juridisch advies zijn hoe je een vergoeding kunt krijgen bij de luchtvaartmaatschappij, maar het kan ook zijn dat de claim binnen je reisverzekering valt (wanneer je bijvoorbeeld een annuleringsverzekering hebt afgesloten). Uiteraard verschilt dit per verzekeraar en dien je hiervoor de polisvoorwaarden door te nemen.
Disclaimer: De bovenstaande tekst is met zorg samengesteld. Toch kunnen wij niet uitsluiten dat er fouten in staan of dat er inmiddels wijzigingen hebben plaatsgevonden (kijk daarom ook naar de datum van het artikel). Er kunnen aan de tekst/premies dan ook geen rechten worden ontleend, die vooral een globaal informerende functie heeft. Wij verzoeken je bij twijfel/vragen altijd eerst contact met ons op te nemen. Daarnaast wijzen wij jou er op dat de algemene voorwaarden en de productvoorwaarden van de verzekeraar bepalend zijn voor vergoedingen en eventuele uitsluitingen. Wij vragen je dan ook om voor dat je een verzekering afsluit eerst de verzekeringsvoorwaarden te lezen. Lees na het afsluiten van de verzekering ook altijd de polis goed door, zodat je kan zien waar je exact voor verzekerd bent en hoe hoog de verzekerde bedragen zijn.