vragen over
reisverzekeringen? 055-5400408

Vakantiegangers: zorgen over medische hulp in buitenland

Zorgeloos op vakantie gaan is zeker niet voor iedereen weggelegd: ruim 7 op de 10 Nederlanders maken zich ongerust over de medische voorzieningen in het buitenland.

De vakantiegangers zijn vooral bang dat ze niet worden begrepen. Ook de hygiëne is een punt van zorg. Meer kennis over de gezondheidssituatie zou de zorgen kunnen verminderen. Veel reizigers denken dat ze voldoende op de hoogte zijn van de gezondheidsrisico’s op hun vakantiebestemming, maar in werkelijkheid kan de voorbereiding stukken beter.

Dat blijkt uit de HealthTracker© van communicatie-adviesbureau Porter Novelli en De Vos & Jansen Healthcare, een continu onderzoek onder ruim 600 Nederlanders.

De top 5 van grootste medische zorgen van vakantievierend Nederland ziet er als volgt uit:

  1. Ik word niet begrepen door de taalbarrière (42%).
  2. Er wordt niet hygiënisch gewerkt (41%).
  3. De kwaliteit van het medisch personeel is onder de maat (26%).
  4. Medische hulp is onvoldoende vindbaar (22%).
  5. De kosten van medische zorg zijn te hoog (18%).

No dokter, por favor

Op vakantie ziek worden geeft 44% van alle Nederlanders meer zorgen, dan als ze thuis ziek worden. Maar een doktersbezoek zit er vaak niet in: 1 op de 3 Nederlanders stelt een bezoek aan de dokter toch liever uit tot de terugkeer in Nederland. Daar staat tegenover dat ruim de helft (56%) aangeeft wel vertrouwen te hebben in buitenlandse dokters. Ook de kosten van medische zorg in het buitenland spelen voor de meerheid (82%) geen rol. Opvallend is verder dat jongeren zich zelfs vaker zorgen maken dan ouderen. In de leeftijdsgroep 18 tot en met 29 jaar maakt slechts 14,7% zich nooit zorgen. Ter vergelijking: bij de vakantiegangers van 30 jaar en ouder maken 3 op de 10 vakantiegangers zich nooit druk over de medische hulp.

Zon, zee en ziekte?

De zorgen zouden wellicht minder zijn als de vakantiegangers zich beter zouden voorbereiden. Alhoewel bijna de helft vindt dat ze voldoende op de hoogte zijn van de gezondheidsrisico’s tijdens hun vakantie, blijkt het tegendeel waar te zijn. Zo zoekt 55% niet vooraf uit waar men in Alanya, Benidorm of Cannes terecht kan voor medische hulp. En 16% informeert zelfs nooit naar de gezondheidssituatie op de vakantiebestemming. Overigens worden vakanties buiten Europa wel beter voorbereid dan een Europese vakantie (60%).

Info over inentingen en infecties

Wie op zoek gaat naar informatie over bijvoorbeeld inentingen en hygiëne, probeert het allereerst bij de GGD (43%), gevolgd door het reisbureau of de touroperator (36%) en de ANWB (29%). Daarna worden de overheid (24%) en de apotheek (19%) als informatiebronnen genoemd. Deze top 5 ziet er heel anders uit als wordt gevraagd wie deze informatie zou moeten verstrekken:

  1. reisbureau/touroperator (63%)
  2. GGD (39%)
  3. arts (25%)
  4. apotheek (23%)
  5. overheid (21%)

“Het is opvallend dat de top 5 van instanties waarvan vakantiegangers informatie verwachten afwijkt van de top 5 van instanties die ze daadwerkelijk als informatiebron gebruiken”, aldus Frank Peters. “Deze informatiebronnen blijken daarnaast de zorgen van de Nederlandse vakantiegangers niet weg te kunnen nemen. De reisorganisaties en de ANWB laten daarmee duidelijke kansen liggen om de vakantieganger met een gerust hart op reis te laten gaan. Terwijl er voor de GGD een interessante profileringskans ligt.”

Ik ga op vakantie en neem mee …

Overigens blijken Nederlanders ondanks de slechte medische voorbereiding wel met een goed gevulde EHBO-doos op vakantie te gaan. De top 5 van meest meegenomen gezondheidsartikelen ziet er als volgt uit:

  1. pijnstillers (86%)
  2. zonnebrand (82%)
  3. verbandmiddel: pleisters, schaar, steriele gazen, pincet,watten (73%)
  4. middelen tegen insecten(beten) (67%)
  5. middelen tegen diarree (56%)

Disclaimer: De bovenstaande tekst is met zorg samengesteld. Toch kunnen wij niet uitsluiten dat er fouten in staan of dat er inmiddels wijzigingen hebben plaatsgevonden (kijk daarom ook naar de datum van het artikel). Er kunnen aan de tekst/premies dan ook geen rechten worden ontleend, die vooral een globaal informerende functie heeft. Wij verzoeken je bij twijfel/vragen altijd eerst contact met ons op te nemen. Daarnaast wijzen wij jou er op dat de algemene voorwaarden en de productvoorwaarden van de verzekeraar bepalend zijn voor vergoedingen en eventuele uitsluitingen. Wij vragen je dan ook om voor dat je een verzekering afsluit eerst de verzekeringsvoorwaarden te lezen. Lees na het afsluiten van de verzekering ook altijd de polis goed door, zodat je kan zien waar je exact voor verzekerd bent en hoe hoog de verzekerde bedragen zijn.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Reisverzekeringblog.nl is een merk van EXT Internet Consultancy | Postbus 3101 | 7339 ZG | Apeldoorn | KvK 51738872

EXT is een online bemiddelaar in zorg- en schadeverzekeringen particulier - Wij werken op basis van ‘Execution only’ (afsluiten zonder advies) - AFM vergunningnr: 12047442 - KiFiD aansluitnummer: 300.017739