vragen over
reisverzekeringen? 055-5400408
09.00 -12.00 uur op werkdagen

Zomertrends in het internationale reisverkeer volgens Mastercard: Azië populair

Nmastercard travel 2


Als je deze zomer plannen maakt om de koffers te pakken, kijk dan niet gek op als je medepassagiers allemaal dezelfde kant op gaan: richting Azië. Uit het jaarlijkse rapport Travel Trends 2025 van het Mastercard Economics Institute blijkt namelijk dat acht van de vijftien populairste zomerbestemmingen wereldwijd zich in Azië bevinden. En dat is geen toeval.

Japan op één, Vietnam verrast

De koploper? Japan. Met Tokio op nummer een en Osaka direct daarachter, is het land van de rijzende zon opnieuw de onbetwiste favoriet onder vakantiegangers. Niet alleen vanwege de rijke cultuur en futuristische steden, maar ook door de gunstige wisselkoers. De Japanse yen bleef lang zwak, wat het land aantrekkelijk maakt voor prijsbewuste reizigers. Zelfs een kleine waardevermindering van de yen vergeleken met de Chinese yuan leidt tot een duidelijke stijging van het toerisme vanuit China.

Opvallend is ook de opmars van Nha Trang in Vietnam. Deze badplaats, bekend om haar stranden, levendige uitgaansleven en relaxte sfeer, schoot omhoog in de populariteitslijst. De combinatie van betaalbaarheid, zon en avontuur lijkt reizigers steeds meer aan te spreken.

China en India: toeristische grootmachten

China blijft de grootste uitgaande reismarkt ter wereld. Chinese reizigers kiezen steeds vaker voor visumvriendelijke bestemmingen als Japan, Maleisië en Singapore. Ook Centraal-Azië komt in trek. India noteerde in 2024 zelfs een recordaantal uitgaande reizigers. Abu Dhabi, Hanoi en Bali zijn de favoriete bestemmingen onder Indiërs, die profiteren van betere vliegverbindingen en een groeiende middenklasse met reislust.

Reizen met een doel

Opvallend is dat reizigers in de regio Azië-Pacific niet zozeer op zoek zijn naar het afvinken van bezienswaardigheden, maar naar betekenisvolle ervaringen. Eten, natuur en welzijn winnen het van musea en monumenten. Denk aan culinair genieten in Gianyar op Bali of het proeven van wereldkeukens in Queenstown, Nieuw-Zeeland. Sport speelt ook een groeiende rol. Grote evenementen zoals de Australian Open en de World Series Baseball trekken tienduizenden bezoekers. De debuterende Shohei Ohtani in de World Series zorgde voor een explosie in bestedingen van Japanse toeristen in de VS.

Valutakoersen sturen reisgedrag

Reizigers uit Azië reageren bovengemiddeld sterk op wisselkoersen. Een voorbeeld: een stijging van 40% van de Singaporese dollar ten opzichte van de yen leidde tot een recordaantal Singaporese bezoekers aan Japan. Ook in andere markten zien we deze trend. Een kleine waardedaling van de dollar leidt direct tot meer boekingen uit landen als India en Zuid-Korea. Het toont hoe gevoelig reisgedrag is voor economische prikkels.

Langer onderweg, maar minder vaak

Bedrijven lijken intussen hun strategie aan te passen. Wereldwijde zakenreizen nemen af, maar de gemiddelde duur van een zakelijke reis neemt toe. Amerikaanse reizigers blijven gemiddeld 10,2 dagen in Azië-Pacific, tegenover 8,8 dagen eerder. Het lijkt een poging om meer waarde te halen uit elk reisbudget.

Fraude ligt op de loer

Waar veel toeristen zijn, duikt ook fraude op. Volgens Mastercard stijgt het aantal fraudemeldingen in populaire bestemmingen tijdens het hoogseizoen met wel 28%. Oplichters richten zich op alles: van nep-accommodaties tot dubieuze touroperators en te dure ritjes met de taxi. Mastercard zet in op AI-gestuurde detectiesystemen en veilige betaaloplossingen om reizigers beter te beschermen. Het afsluiten van een reisverzekering met werelddekking is natuurlijk ook een belangrijk advies.

Slotgedachte

Wat het rapport vooral laat zien: mensen reizen niet alleen voor ontspanning, maar steeds vaker met een doel. Of het nu gaat om een culinair avontuur, een sportevenement of het najagen van betekenisvolle ervaringen, de moderne reiziger weet wat hij wil. En die wil ligt deze zomer duidelijk in Azië.

Bron: Mastercard Economics Institute. (2025, 21 mei). Travel Trends 2025 – Asia Pacific insights.

Reacties zijn niet (meer) mogelijk.

Reisverzekeringblog.nl is een merk van EXT Internet Consultancy | Postbus 3101 | 7339 ZG | Apeldoorn | KvK 51738872

EXT is een online bemiddelaar in zorg- en schadeverzekeringen particulier - Wij werken op basis van ‘Execution only’ (afsluiten zonder advies) - AFM vergunningnr: 12047442 - KiFiD aansluitnummer: 300.017739