De Consumentenbond komt met het advies aan reizigers om niet zomaar een reis- en annuleringsverzekering aan te vinken die luchtvaartmaatschappijen of reisbureaus online aanbieden. De dekking is vaak slechter en de voorwaarden zijn niet erg duidelijk. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond naar de polisvoorwaarden van 15 reisaanbieders.
Bij veel reisaanbieders kan je tijdens het boekingsproces op internet ook reis- en annuleringsverzekering aanvinken. Uit het onderzoek blijkt dat deze verzekeringen vaak onvoordelig zijn.Daarnaast zijn er nogal wat beperkende voorwaarden, zoals uitsluitingen of lagere vergoedingen dan gebruikelijk.
Annuleringsverzekering
Vliegticketaanbieder WTC komt erg slecht uit het onderzoek, de aanbieder vraagt premies tot wel 28% van de reissom (gebruikelijk is ongeveer 5,9%). Bij daadwerkelijke annulering ontvang je slechts 85% van de ticketprijs terug. Daarnaast betaalt de klant aan het reisbureau nog eens een vergoeding van € 50,- als men gebruik wil maken van de annuleringsverzekering. Een andere vreemde voorwaarde is, dat de verzekering eindigt 48 uur voor vertrek.
Sunweb en TUI zijn ook niet duidelijk genoeg over de voorwaarden. Beiden reisorganisaties melden dat klanten met de aangeboden annuleringsverzekering verzekering ‘om iedere reden’ kan annuleren. Echter in de polisvoorwaarden van de verzekeraar staan wel diverse uitsluitingen, waaronder noodweer op de vakantiebestemming, een ernstig ziek huisdier en bij faillissement van de reisorganisatie. Indien de reden voor annulering wel onder de dekking valt, vergoedt de verzekeraar niet de volledige kosten, maar maximaal 75%.
Reisverzekering
Ook bij reisverzekeringen gaat het vaak mis, volgens de Consumentenbond. De uitsluitingen worden niet altijd vermeld op de verzekeringskaart, die snel en duidelijk inzicht moet geven in de voorwaarden. Opsporings- en reddingskosten zijn bijvoorbeeld uitgesloten bij de reisverzekeringen die Easyjet en Schipholtickets aanbieden. Dat wordt pas duidelijk als je de uitgebreide polisvoorwaarden leest. De dekking opsporings- en reddingskosten zijn juist erg belangrijk voor wintersporters en andere actieve vakantiegangers. Verder valt het op dat het niet mogelijk is om een wintersportdekking af te sluiten, zelfs niet bij aanbieders van vluchten naar winterbestemmingen.
Minimale dekking voor bagage
De reisverzekeringen die je via een reisorganisatie of ticketvergelijker kan afsluiten scoren ook slecht op dekking voor reisbagage. Vooral de vergoeding bij verlies, diefstal of beschadiging van elektronica, zoals laptops, camera’s en smartphones, is minimaal. Expedia biedt een reisverzekering aan die smartphones en tablets zelfs helemaal uitsluit. Bij schade ontvang je dan helemaal niets, dat geldt ook voor fietsen, kunstgebitten, gehoorapparaten, sleutels, brillen, lenzen en reisdocumenten.
Ook de reisverzekering die Ryanair aanbiedt, kent geen dekking voor elektronica, brillen en contactlenzen uit van dekking.