vragen over
reisverzekeringen? 055-5400408

Coördinerend alarmcentrale Allianz Global Assistance

Nederlanders massaal op wintersport
Allianz Global Assistance

Allianz Global Assistance is sinds 1 april 2009 coördinerend alarmcentrale en op 1 april 2010 zal Eurocross Assistance het stokje overnemen. Het afgelopen jaar is een rampenjaar geweest: de aardbeving in Haïti, twee ernstige busongelukken in Spanje en bomaanslagen in Jakarta zijn slechts enkele rampen waarbij Allianz Global Assistance als coördinerend alarmcentrale fungeerde. We blikken terug op de hulpverlening van Allianz Global Assistance als coördinerend alarmcentrale.

Coördinerend alarmcentrale zorgt dat hulpverlening op gang komt
Wanneer er tenminste acht Nederlanders bij een ongeluk zijn betrokken, treedt het Nederlandse rampenprotocol in werking. De coördinerende alarmcentrale moet dan zo snel mogelijke gegevens achterhalen van de betrokken Nederlanders, het mogelijk letsel van de slachtoffers en de ramplocatie(s). Tevens moet men de daadwerkelijke hulpverlening vanuit Nederland afstemmen met de andere alarmcentrales.

Ramp in Faro aanleiding van het ontstaan coördinerend alarmcentrale
Sinds de vliegramp in Faro (Portugal) in 1992 regelen vier alarmcentrales bij toerbeurt een jaar lang dat de noodzakelijke hulpverlening direct op gang komt. Tijdens de ramp in Faro bleek namelijk dat hulporganisaties elkaar in de weg liepen, omdat er geen eenduidig aanspreekpunt was. Iedereen ging zonder overleg aan de slag. Daarom heeft het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport destijds gevraagd een protocol op te stellen. Hierdoor komt er nu een betere samenwerking tot stand.

Vier alarmcentrales wisselen rol als coördinerend alarmcentrale af
De volgende vier alarmcentrales wisselen de rol als coördinerend alarmcentrale jaarlijks af:

  • ANWB
  • EuroCross
  • Allianz Global Assistance
  • SOS International

Dit jaar was het de taak van Allianz Global Assistance om de rol als coördinerend alarmcentrale zo goed mogelijk te vervullen.

De pers te woord staan
Audrey Denkelaar, communicatiemanager bij Allianz Global Assistance, vertelt: “Ondanks dat het een druk rampenjaar was, is het wat betreft daadwerkelijke hulpverlening voor ons vrij rustig geweest. Maar de pers weet je als coördinerend alarmcentrale altijd wel snel te vinden om er achter te komen of er Nederlanders bij een incident betrokken zijn.”

Levens redden vanaf het bureau
Het achterhalen van verzekeringsgegevens van betrokkenen is van groot belang om zo spoedig mogelijk goede hulpverlening te starten. Er komt vooral veel uitzoekwerk aan te pas om alles in goede banen te leiden. Er worden op deze manier levens gered vanaf het bureau.

Hulp aan Haïti
De aardbeving in Haïti van 12 januari 2010 is een ramp van ongekende omvang. Op 14 januari vloog een medisch team van Allianz Global Assistance naar Haïti. Het team bestaande uit een arts, hulpverlener en verpleegkundige bereikte het getroffen land. Hun eerste taak was zich over de Nederlandse reizigers te ontfermen die zich ten tijde van de ramp op Haïti bevonden.

Naast medische bijstand heeft het team van Allianz Global Assistance de Nederlanders ook begeleiding geboden. Eerst werden zij geëvacueerd naar veiliger omliggende landen, vervolgens werden zij gerepatrieerd naar Nederland.
In samenwerking met het Ministerie van Buitenlandse Zaken heeft Allianz Global Assistance met het organiseren van de terugkeer van de stoffelijke overschotten haar rol als coördinerend alarmcentrale bij deze ramp afgesloten.

Andere opvallende rampen

Daarnaast waren er nog een aantal opvallende rampen, waar Allianz Global Assistance hulp geboden heeft:

  • Een busongeval met gepensioneerden in Duitsland (mei)
  • Noodweer op Kreta en in Hongarije (juni)
  • Een auto die in botsing met een trein kwam in Tsjechië (juli)
  • Bosbranden in Griekenland (juli)
  • Bomaanslagen in Jakarta (juli)
  • Mexicaanse griep van Nederlandse scholieren in Indonesië (juli)
  • Busongeval Spanje (juli)
  • Vliegtuigongeluk in Thailand (augustus)
  • Overstromingen in Istanbul (september)
  • Busongeluk met scholieren in Spanje (oktober)
  • Luchtballonongeval China (oktober)
  • Ongeval met de veerboot in Hongkong (november)

Disclaimer: De bovenstaande tekst is met zorg samengesteld. Toch kunnen wij niet uitsluiten dat er fouten in staan of dat er inmiddels wijzigingen hebben plaatsgevonden (kijk daarom ook naar de datum van het artikel). Er kunnen aan de tekst/premies dan ook geen rechten worden ontleend, die vooral een globaal informerende functie heeft. Wij verzoeken je bij twijfel/vragen altijd eerst contact met ons op te nemen. Daarnaast wijzen wij jou er op dat de algemene voorwaarden en de productvoorwaarden van de verzekeraar bepalend zijn voor vergoedingen en eventuele uitsluitingen. Wij vragen je dan ook om voor dat je een verzekering afsluit eerst de verzekeringsvoorwaarden te lezen. Lees na het afsluiten van de verzekering ook altijd de polis goed door, zodat je kan zien waar je exact voor verzekerd bent en hoe hoog de verzekerde bedragen zijn.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reisverzekeringblog.nl is een merk van EXT Internet Consultancy | Postbus 3101 | 7339 ZG | Apeldoorn | KvK 51738872

EXT is een online bemiddelaar in zorg- en schadeverzekeringen particulier - Wij werken op basis van ‘Execution only’ (afsluiten zonder advies) - AFM vergunningnr: 12047442 - KiFiD aansluitnummer: 300.017739