vragen over
reisverzekeringen? 055-5400408

De tien landen met de grootste kans op reizigersdiarree

Duitsland wil aanpassing schengenverdrag Binnenkort wordt er weer volop vakanties geboekt. Wat gaat het dit keer worden? Een stedentrip of een exotische droombestemming?

Waar je ook naar toe gaat, de kans dat je te maken krijgt met reizigersdiarree is vrij groot. Uit een Brits onderzoek blijkt dat 40% van alle reizigers met dit probleem te maken krijgt op vakantie.

Heb je een reisverzekering afgesloten? Tijdens je vakantie kan je contact opnemen met de alarmcentrale van je reisverzekeraar. Je kunt er terecht voor medische vragen of voor een advies, bijvoorbeeld bij ernstige reizigersdiarree of complicaties.

Reizigersdiaree

Reizigersdiarree is meestal niet ernstig. De ziekte duurt één tot vijf dagen. Niettemin zorgen spijsverteringsproblemen in 40 procent van de gevallen voor een verandering in de tijdsbesteding en in 20 tot 30 procent van de gevallen is enkele dagen rust vereist.

Volgens het Britse onderzoek is het vooral flink oppassen geblazen, wanneer je naar onderstaande landen reist. “Naast de bestemming zelf, speelt uiteraard ook het niveau van hygiëne een rol en de restaurants die je bezoekt” benadrukken de onderzoekers.

Top-10 landen met het grootste risico op reizigersdiarree:

1. Egypte

2. India

3. Thailand

4. Pakistan

5. Marokko

6. Kenia

7. Tunesië

8. Caribische gebied

9. Mexico

10. Malta

Hoe ontstaat reizigersdiarree?

Reizigersdiarree wordt meestal veroorzaakt door eten en drinken van besmet voedsel of water. In de meeste gevallen (80%) is reizigersdiarree het gevolg van een bacteriële infectie. De boosdoener is een darmbacterie E. Coli, maar ook Campylobacter, Shigella of Salmonella veroorzaken maag- en darmproblemen.

In 20% van de gevallen is een virus of een parasiet de oorzaak. Hoe primitiever de omstandigheden en hoe warmer het klimaat, hoe meer kans dat je in aanraking komt met besmet voedsel. Maar reizigersdiarree kan je ook in de beste hotels oplopen.

Hoe voorkom je reizigersdiarree?

Goede hygiënische maatregelen zijn belangrijk om buikloop en darmklachten te voorkomen. Neem deze regels in acht:

  • Was je handen met zeep voor elke maaltijd en na ieder bezoek aan het toilet.
  • Zorg dat borden en bestek waarvan je eet goed schoon zijn. Dat geldt ook voor bekers of glazen.
  • Gebruik alleen drinkwater uit flessen of wanneer het water eerst gekookt is.
  • Gebruik geen ongekookte melk, ijsblokjes en schepijs. IJs uit een fabrieksverpakking kan wel.
  • Drink alleen producten uit fabrieksverpakking (fles, blik of karton) direct nadat je het geopend hebt. Eet geen ongekookte groente.
  • Koop alleen fruit wat je moet afschillen voor gebruik.
  • Warme maaltijden moeten goed heet zijn, bij voorkeur kokend heet.
  • Vermijd onvoldoende verhit voedsel, vooral vlees, vis, kip en schaaldieren.
  • Wees voorzichtig met eten uit stalletjes langs de weg.

Hoe te handelen in geval van reizigersdiarree?

Ondanks goede voorzorgen kan diarree toch de kop opsteken. Meestal is het verloop mild en zonder behandeling na drie tot vijf dagen over. Voorkom uitdroging. In warme landen gaat uitdroging immers snel: je transpireert meer.

Naast extra drinkwater kun je ORS gebruiken. Dat is een middel dat zouten, suikers en water die je met diarree verliest, weer aanvult. Het glucose-zoutpreparaat ORS (oral rehydration salts) gaat uitdroging tegen. ORS is verpakt in kleine zakjes en moet worden opgelost in lauw, vooraf gekookt water. Bij reizen in (sub)tropische gebieden is het verstandig ORS mee te nemen.

Gezonde volwassenen kunnen bij waterige diarree loperamide (imodium, diarem of diacure) gebruiken. Heb je behalve diarree ook koorts, bloed bij de ontlasting of uitdrogingsverschijnselen (weinig plassen, veel dorst, sufheid), raadpleeg dan altijd een dokter.

Reisverzekering en hulp van de alarmcentrale

Hoewel reizigersdiarree een relatief ongevaarlijke ziekte is, moet je altijd oppassen voor uitdroging. Bij koorts en/of bloed bij de ontlasting is het raadzaam om contact op te nemen met een arts. Je kunt voor advies de Alarmcentrale van je reisverzekeraar bellen ( indien je een reisverzekering hebt afgesloten). Er zijn artsen aan een alarmcentrale verbonden, je kunt in je eigen taal het probleem voorleggen of om advies vragen.

Disclaimer: De bovenstaande tekst is met zorg samengesteld. Toch kunnen wij niet uitsluiten dat er fouten in staan of dat er inmiddels wijzigingen hebben plaatsgevonden (kijk daarom ook naar de datum van het artikel). Er kunnen aan de tekst/premies dan ook geen rechten worden ontleend, die vooral een globaal informerende functie heeft. Wij verzoeken je bij twijfel/vragen altijd eerst contact met ons op te nemen. Daarnaast wijzen wij jou er op dat de algemene voorwaarden en de productvoorwaarden van de verzekeraar bepalend zijn voor vergoedingen en eventuele uitsluitingen. Wij vragen je dan ook om voor dat je een verzekering afsluit eerst de verzekeringsvoorwaarden te lezen. Lees na het afsluiten van de verzekering ook altijd de polis goed door, zodat je kan zien waar je exact voor verzekerd bent en hoe hoog de verzekerde bedragen zijn.

Er zijn 2 reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reisverzekeringblog.nl is een merk van EXT Internet Consultancy | Postbus 3101 | 7339 ZG | Apeldoorn | KvK 51738872

EXT is een online bemiddelaar in zorg- en schadeverzekeringen particulier - Wij werken op basis van ‘Execution only’ (afsluiten zonder advies) - AFM vergunningnr: 12047442 - KiFiD aansluitnummer: 300.017739