vragen over
reisverzekeringen? 055-5400408

Verzekeraars gaan boetes uitdelen bij verzekeringsfraude

Verzekeraars krijgen elk jaar te maken met duizenden valse claims. Die kunnen leiden tot onterechte uitkeringen. Om te voorkomen dat andere verzekerden voor deze kosten opdraaien en om potentiële daders af te schrikken, hanteren verzekeraars een lik-op-stukbeleid om schade direct te verhalen op de fraudeurs, zo laat het Verbond van Verzekeraars weten.

Je bent op je zonnebril gaan zitten tijdens je vakantie en je claimt hem als gestolen op je reisverzekering. Misschien denk je: dat gaat makkelijk, dat doe ik de volgende keer weer. Ik zeg dat mijn koffer gestolen is met mijn tablet en camera, zo verdien ik mijn vakantie weer terug. Je bent dan een fraudeur oftewel een oplichter. De kans dat je door de mand valt is groot. Verzekeraars hebben een fraude-afdeling met experts en speciale computersystemen waarmee ze jouw schadeclaim kunnen controleren. Heb je gelogen dan wordt je aangepakt en krijg je een boete en mogelijk strafrechtelijke vervolging. Ook kom je op een zwarte lijst van verzekering fraudeurs en kan je daardoor mogelijk in de toekomst geen reisverzekering of andere verzekeringen meer afsluiten.

Valse claims leiden niet alleen tot onterechte uitkeringen, maar kosten verzekeraars ook veel geld en tijd om af te handelen. Voor die schade betalen we uiteindelijk allemaal de rekening: per gezin een paar tientjes per jaar. Met het lik-op-stukbeleid gaan fraudeurs zelf de schade betalen.

Schadevergoeding € 532,-

In de wet staat dat verzekeraars bij fraudeurs een schadevergoeding in rekening mogen brengen voor zowel directe schade (onterecht uitgekeerde bedragen) als de indirecte schade (onderzoekskosten om fraude vast te stellen). Verzekeraars hanteren voor de indirecte schade een standaard vergoeding van 532 euro. Dit bedrag is gebaseerd op noodzakelijke werkzaamheden die een verzekeraar moet uitvoeren na een valse claim. Naast dit bedrag, mag de verzekeraar ook nog de directe schade verhalen op de fraudeur.

Uitvoerring door SODA

ServiceOrganisatie Directe Aansprakelijkstelling (SODA) is uitvoerder van deze aanpak, die bekend staat onder de term directe aansprakelijkstelling. Deze aanpak wordt al langer succesvol ingezet tegen bijvoorbeeld winkeldieven. SODA staat onder toezicht van de stichting Directe Aansprakelijkstelling Aan Daders (DAAD), die de uitvoering bewaakt, kwaliteitscriteria opstelt en de naleving in de praktijk toetst. Onder meer de Nationale Politie en het ministerie van Veiligheid en Justitie zijn aan deze stichting verbonden.

Schadevergoeding in vier stappen

Als de verzekeraar het vermoeden heeft dat je gefraudeerd hebt, dan volgen vier stappen:

  1. Vaststelling fraude – Na onderzoek stelt de verzekeraar vast dat sprake is van opzet tot misleiding of een andere vorm van verzekeringsfraude.
  2. Kennisgeving van aansprakelijkstelling – De verzekeraar stelt je schriftelijk op de hoogte van de uitkomsten van het onderzoek en de afhandeling van de zaak. Hij stelt je aansprakelijk voor de schade. In de brief staat vermeld dat de verzekeraar de vordering van het schadebedrag uit handen geeft aan SODA.
  3. Vordering door SODA – SODA, de organisatie die de schade namens verzekeraars verhaalt op fraudeurs, stelt een formele aansprakelijkstelling op en verstuurt die, inclusief acceptgiro met betaalinstructies, naar je toe.
  4. Betaling en afronding – Nadat het schadebedrag is betaald, ontvang je een verklaring dat het incassotraject is afgerond. SODA verwijdert de persoonsgegevens binnen drie maanden uit haar systemen.

Vragen of klachten

Voor klachten over de inhoudelijke beoordeling van het fraudedossier kan je terecht bij de verzekeraar. Voor vragen of klachten over de uitvoering van de aansprakelijkstelling kan je bij SODA terecht:

  • Telefoon: 088 – 3223 123 (tijdens kantooruren).
  • E-mail: info@so-da.nl

Mocht je er met SODA niet uitkomen, dan kan je een beroep doen op de klachtenregeling van de onafhankelijke stichting DAAD, toezichthouder van SODA.

Disclaimer: De bovenstaande tekst is met zorg samengesteld. Toch kunnen wij niet uitsluiten dat er fouten in staan of dat er inmiddels wijzigingen hebben plaatsgevonden (kijk daarom ook naar de datum van het artikel). Er kunnen aan de tekst/premies dan ook geen rechten worden ontleend, die vooral een globaal informerende functie heeft. Wij verzoeken je bij twijfel/vragen altijd eerst contact met ons op te nemen. Daarnaast wijzen wij jou er op dat de algemene voorwaarden en de productvoorwaarden van de verzekeraar bepalend zijn voor vergoedingen en eventuele uitsluitingen. Wij vragen je dan ook om voor dat je een verzekering afsluit eerst de verzekeringsvoorwaarden te lezen. Lees na het afsluiten van de verzekering ook altijd de polis goed door, zodat je kan zien waar je exact voor verzekerd bent en hoe hoog de verzekerde bedragen zijn.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reisverzekeringblog.nl is een merk van EXT Internet Consultancy | Postbus 3101 | 7339 ZG | Apeldoorn | KvK 51738872

EXT is een online bemiddelaar in zorg- en schadeverzekeringen particulier - Wij werken op basis van ‘Execution only’ (afsluiten zonder advies) - AFM vergunningnr: 12047442 - KiFiD aansluitnummer: 300.017739