vragen over
reisverzekeringen? 055-5400408
  • Europeesche
  • Unigarant
  • Allianz
  • OOM verzekeringen

Vergelijk

Vergelijk premies, dekkingen en voorwaarden van reisverzekeringen.

lees verder

Bespaar

Lees onze tips om premie op je reisverzekering te besparen.

lees verder

Advies

Waar moet je op letten bij het afsluiten van een reisverzekering?

lees verder

Geld terug bij vertraagde vlucht met terugwerkende kracht

Een doorbraak in het vliegrecht: Nederlandse vliegtuigpassagiers die de afgelopen vijf jaar een vertraging van meer dan drie uur hebben opgelopen, kunnen met terugwerkende kracht een schadevergoeding claimen.

Deze week werden twee gedupeerde passagiers van Martinair in het gelijk gesteld door de rechtbank in Haarlem.

Wetswijziging Het Europese Hof
Op 19 november 2009 heeft Het Europese Hof de wetgeving aangescherpt wat betreft vergoedingen bij vertraging. Wanneer een vlucht meer dan drie uur vertraging heeft heb je als passagier recht op een vergoeding tussen de 250 en 600 euro. Sinds november kreeg de redactie van Reisverzekeringblog.nl veel vragen over deze regelgeving. Passagiers vroegen zich af wat hun rechten waren, aangezien ze door luchtvaartmaatschappijen vaak afgewimpeld werden met een excuus.

Ook Nederlandse passagiers recht op financiële vergoeding
Maar ook Nederlandse passagiers hebben recht op een financiële compensatie bij een vertraagde vlucht van meer dan drie uur. Luchtvaartmaatschappijen doen er uiteraard alles aan om een eventuele schadeclaim tegen te werken. Wanneer alle passagiers met een vertraagde vlucht tot vijf jaar teug een schadeclaim indienen, kan dit de luchtvaartmaatschappijen miljoenen kosten.

Gedupeerde passagiers Martinair door rechter in het gelijk gesteld
Het bewijs dat een financiële compensatie mogelijk is bleek deze week uit een vonnis van de rechtbank in Haarlem. De rechtbank deed uitspraak in een zaak tussen twee vliegtuigpassagiers en Martinair. In 2007 liepen deze passagiers een vertraging op van meer dan 24 uur. Martinair weigerde een schadevergoeding te betalen, omdat er geen sprake was van annulering maar slechts vertraging. De vertraging werd veroorzaakt door technische problemen. De rechter oordeelde dat Martinair de gedupeerde passagiers een schadevergoeding moet betalen.
Doorbraak in Nederland

Het vonnis van de rechtbank in Haarlem is een doorbraak voor Nederlandse reizigers. In het buitenland zijn gedupeerde passagiers al eerder in het gelijk gesteld, maar dit is de eerste keer dat passagiers uit Nederland in het gelijk worden gesteld sinds de wetswijziging van Het Europese Hof in november 2009.

Schadeclaim indienen met terugwerkende kracht

Indien je de afgelopen vijf jaar een vertraging hebt opgelopen van meer dan drie uur kun je een schadevergoeding claimen bij de betreffende luchtvaartmaatschappij. Mochten zij de claim afwijzen dan kun je altijd gerechtelijke stappen ondernemen.
Een andere manier is om het bedrijf EU-claim in te schakelen. Zij beschikken over uitgebreide historische vluchtgegevens, waardoor zij uitspraak kunnen doen over jouw claim en eventueel bewijsmateriaal kunnen leveren. Wanneer het EU-claim lukt een financiële vergoeding te ontvangen rekenen zij 27% van dat bedrag voor henzelf. Mocht het niet lukken, dan hoef je niets te betalen.

Disclaimer: De bovenstaande tekst is met zorg samengesteld. Toch kunnen wij niet uitsluiten dat er fouten in staan of dat er inmiddels wijzigingen hebben plaatsgevonden (kijk daarom ook naar de datum van het artikel). Er kunnen aan de tekst/premies dan ook geen rechten worden ontleend, die vooral een globaal informerende functie heeft. Wij verzoeken je bij twijfel/vragen altijd eerst contact met ons op te nemen. Daarnaast wijzen wij jou er op dat de algemene voorwaarden en de productvoorwaarden van de verzekeraar bepalend zijn voor vergoedingen en eventuele uitsluitingen. Wij vragen je dan ook om voor dat je een verzekering afsluit eerst de verzekeringsvoorwaarden te lezen. Lees na het afsluiten van de verzekering ook altijd de polis goed door, zodat je kan zien waar je exact voor verzekerd bent en hoe hoog de verzekerde bedragen zijn.

Er zijn 94 reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reisverzekeringkblog.nl is een merk van EXT Internet Consultancy | Postbus 3101 | 7339 ZG | Apeldoorn | KvK 51738872

EXT is een online bemiddelaar in zorgverzekeringen en schadeverzekeringen particulier - AFM vergunningnr: 12047442 - KiFiD aansluitnummer: 300.017739