Voor de meeste Nederlanders zit de vakantie er al weer op dit jaar. Hoewel de meerderheid op reis gaat met het gevoel goed verzekerd te zijn, blijkt er nog veel onwetendheid over de reisverzekering te bestaan.
Dit blijkt uit representatief onderzoek van MarketResponse onder ruim 550 consumenten.
Er heerst nog veel onduidelijkheid over reisverzekeringen. De helft van de mensen die in eigen land op vakantie gaat, gaat zonder reisverzekering op pad.Voor een meerderheid is het niet duidelijk of een reisverzekering ook nodig is als je in Nederland op vakantie gaat.
Een reisverzekering voor het buitenland is voor velen veel vanzelfsprekender. Als men naar het buitenland gaat, sluiten acht op de tien Nederlanders een reisverzekering af. Dit is in tweederde van de gevallen een doorlopende reisverzekering. Als voornaamste reden om geen verzekering af te sluiten, noemen Nederlanders dat zij het nut van verzekeren niet inzien, of sceptisch zijn over de voorwaarden.
Veel onwetendheid bij verzekerden
Onlangs is in de media aandacht besteed aan het mogelijk vervallen van de werelddekking voor zorgkosten in het basispakket van de zorgverzekering. Vier op de tien Nederlanders hadden dit nieuws nog niet gehoord. Verzekeraars laten dus kansen liggen. Het onderzoek toont aan dat het van belang is om verzekerden beter, wellicht ook op andere wijze, te informeren over het hoe en waarom van een reisverzekering. Één op de vijf Nederlanders weet bijvoorbeeld niet welke schade tijdens de vakantie door welk type verzekering wordt gedekt. Onder jongeren is zelfs ruim een derde hiervan niet op de hoogte!
De lage betrokkenheid zien we ook bij Nederlanders die afgelopen zomer een kortlopende reisverzekering afsloten. 17% weet nu niet meer bij welke verzekeraar ze dit hebben gedaan. Mogelijk is dit deels te verklaren doordat een reisverzekering ook via de reisorganisatie wordt geboekt.
Schade niet altijd geclaimd
Verzekeren blijft voor veel mensen een noodzakelijk kwaad. Een vervelende gebeurtenis tijdens de vakantie heeft veel impact op de vakantiebeleving. De gebeurtenissen lopen uiteen; van gestolen schoenen tot ernstige ziekte en zelfs overlijden in het buitenland. Ondanks een vervelende ervaring tijdens de vakantie, wordt de schade niet altijd geclaimd. Zij wisten vaak niet dat ze het konden declareren. Verzekeraars spinnen dus garen bij de onwetende consument. Voor hoe lang nog?
Over het onderzoek: Dit onderzoek is van 12 t/m 31 augustus online uitgevoerd binnen De OnderzoekGroep, het panel van MarketResponse, onder een representatieve steekproef van 551 Nederlanders van 18 jaar en ouder.
Disclaimer: De bovenstaande tekst is met zorg samengesteld. Toch kunnen wij niet uitsluiten dat er fouten in staan of dat er inmiddels wijzigingen hebben plaatsgevonden (kijk daarom ook naar de datum van het artikel). Er kunnen aan de tekst/premies dan ook geen rechten worden ontleend, die vooral een globaal informerende functie heeft. Wij verzoeken je bij twijfel/vragen altijd eerst contact met ons op te nemen. Daarnaast wijzen wij jou er op dat de algemene voorwaarden en de productvoorwaarden van de verzekeraar bepalend zijn voor vergoedingen en eventuele uitsluitingen. Wij vragen je dan ook om voor dat je een verzekering afsluit eerst de verzekeringsvoorwaarden te lezen. Lees na het afsluiten van de verzekering ook altijd de polis goed door, zodat je kan zien waar je exact voor verzekerd bent en hoe hoog de verzekerde bedragen zijn.