In 2023 besteedt bijna een derde van de Nederlanders hun vakantiegeld niet aan vakantie. Onderzoek toont aan hoe zij hun vakantiegeld gebruiken en hoe belangrijk vakantie voor hen is. 25% van de jongeren tot 35 jaar ervaart vakantieschaamte, terwijl dit nauwelijks voorkomt bij mensen boven de 50 jaar. 83% gaat minstens één keer per jaar op reis en 30% acht vakanties belangrijker dan werk. 21% van de Nederlanders meent dat de overheid vakanties zou moeten financieren voor minderbedeelde gezinnen.
In mei ontvangen werkende Nederlanders vakantiegeld, maar liefst 8% van hun brutoloon. Wat gebeurt er met dit geld en hoe belangrijk zijn vakanties voor hen? Uit een onderzoek van Improof Research voor Booking.com blijkt dat de meeste Nederlanders (83%) minimaal één keer per jaar op vakantie gaan, waarbij 50% zelfs twee of meer keer per jaar reist.
Ondanks de hoge prioriteit van vakantie, gebruikt bijna 30% van de Nederlanders hun vakantiegeld hier niet voor. Redenen hiervoor zijn onder andere hoge inflatie, schuldaflossing, grote aankopen of sparen voor later. Slechts 7% besteedt al het vakantiegeld aan andere zaken en 50% gebruikt het volledig voor vakanties.
Recht op vakantie
Vakanties worden door Nederlanders gezien als een recht. Zelfs zo belangrijk dat 21% vindt dat de overheid moet bijspringen voor gezinnen die zich geen vakantie kunnen veroorloven. 44% meent recht te hebben op een goede jaarlijkse vakantie, en 45% vindt dat iedere Nederlander recht heeft op minimaal twee vakanties per jaar. 38% beschouwt vakanties als een van de belangrijkste gebeurtenissen van het jaar. Bijna een derde (30%) vindt vakanties zelfs belangrijker dan werk, en 25% zegt vakanties nodig te hebben om goed te kunnen functioneren op het werk.
Om toch op vakantie te kunnen gaan, bezuinigt 44% van de jongeren (tot 35 jaar) op andere grote uitgaven, en gaat 58% minder vaak op vakantie. Jongeren ervaren druk om duurdere, verre en luxere reizen te maken. 66% van de jongeren ervaart een concurrentiegevoel, en 25% schaamt zich voor het vieren van luxere vakanties dan anderen. Deze trend komt vooral voor bij Generatie Z en Millennials, terwijl slechts 7% van de 50-plussers en 5% van de 65-plussers dit ervaart.