vragen over
reisverzekeringen? 055-5400408

Consumentenbond blij met betere rechten voor luchtvaartpassagiers

Vluchtvertraging De Consumentenbond is verheugd met het voorstel van het Europees Parlement voor de modernisering en uitbreiding van de rechten van luchtvaartpassagiers. Volgens de nieuwe regels moeten passagiers na een langdurige vertraging of annulering van hun vlucht eenvoudiger en sneller compensatie krijgen van luchtvaartmaatschappijen.

Bart Combée, directeur Consumentenbond: ‘Het Europees Parlement laat zien dat zij het jarenlange traineren van de passagiersrechten door de luchtvaartsector zat is. Veel van de nieuwe regels betekenen een vooruitgang voor passagiers en zorgen voor meer duidelijkheid over de rechten en plichten van passagiers en luchtvaartmaatschappijen. Alles staat of valt overigens met adequate handhaving van de passagiersrechten door toezichthouder ILT. Daar valt nog veel te verbeteren.’

De stemming in het Europees Parlement betekent nog niet dat de nieuwe regels daarmee vast staan. Het Europees Parlement moet nog onderhandelen met de lidstaten van de EU, die hun standpunt nog moeten bepalen. Pas daarna worden de nieuwe passagiersrechten vastgesteld en ingevoerd. Dat gebeurt vrijwel zeker niet voor 2015.

Compensatie vluchtvertraging

Volgens het voorstel van het Europees Parlement hebben passagiers recht op € 300 compensatie als hun vlucht binnen Europa meer dan 3 uur vertraagd is. Bij vluchten tussen 3500 en 6000 kilometer is dat € 400 na meer dan 5 uur vertraging, bij vluchten van meer dan 6000 kilometer bedraagt de compensatie € 600 na meer dan 7 uur vertraging. Daarnaast mogen luchtvaartmaatschappijen passagiers met een retourticket niet meer weigeren voor de terugvlucht, als ze de heenreis van het ticket niet hebben gebruikt. Een andere goede maatregel voor passagiers is dat op het vliegveld altijd een contactpersoon van de luchtvaartmaatschappij aanwezig moet zijn om passagiers te informeren over hun vlucht.

Disclaimer: De bovenstaande tekst is met zorg samengesteld. Toch kunnen wij niet uitsluiten dat er fouten in staan of dat er inmiddels wijzigingen hebben plaatsgevonden (kijk daarom ook naar de datum van het artikel). Er kunnen aan de tekst/premies dan ook geen rechten worden ontleend, die vooral een globaal informerende functie heeft. Wij verzoeken je bij twijfel/vragen altijd eerst contact met ons op te nemen. Daarnaast wijzen wij jou er op dat de algemene voorwaarden en de productvoorwaarden van de verzekeraar bepalend zijn voor vergoedingen en eventuele uitsluitingen. Wij vragen je dan ook om voor dat je een verzekering afsluit eerst de verzekeringsvoorwaarden te lezen. Lees na het afsluiten van de verzekering ook altijd de polis goed door, zodat je kan zien waar je exact voor verzekerd bent en hoe hoog de verzekerde bedragen zijn.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reisverzekeringblog.nl is een merk van EXT Internet Consultancy | Postbus 3101 | 7339 ZG | Apeldoorn | KvK 51738872

EXT is een online bemiddelaar in zorg- en schadeverzekeringen particulier - Wij werken op basis van ‘Execution only’ (afsluiten zonder advies) - AFM vergunningnr: 12047442 - KiFiD aansluitnummer: 300.017739